אסון הרכבת

החיזבאללה תקף את חיפה; 8 נהרגו

המשטרה מדווחת על שמונה הרוגים ועשרות פצועים, חמישה מהם באורח קשה, במתקפה קשה של החיזבאללה על חיפה והקריות, עכו, נהריה וראש-הנקרה. ההרוגים – במוסך רכבת ישראל בעיר התחתית. בחיפה נשמעה אזעקה, והתושבים נקראים לרדת למקלטים. שיבושים בקליטה הסלולרית ובמערכת הטלפונים

אחיה ראב"ד

פורסם: 16.07.06, 09:10

מטח קטיושות על חיפה, מהקשים ביותר בתולדות ישראל: המשטרה דיווחה הבוקר (יום א') על שמונה הרוגים מפגיעה ישירה של קטיושה במוסך רכבת ישראל בחוף שמן בחיפה. אנשי מד"א טיפלו בעשרות נפגעים ופינה אותם לבתי החולים בעיר.

 

הפגיעה הקשה ביותר הייתה במחלקת שיפוץ הקרונות במוסך הרכבת. טיל אחד פגע פגיעה ישירה בבניין וחדר לתוכו וכתוצאה מכך נהרגו שמונה עובדים, נפצעו 23 אנשים, שישה מהם במצב קשה ושלושה קל. הפצועים פונו אל בתי החולים רמב"ם ובני ציון. דובר שירותי הכבאות מסר כי במקום התפתחה שריפה, אולם היא כובתה.

יחזקאל פרקש, קמב"ץ זק"א-צפון שנכח בחוף שמן, דיווח דקות לאחר נפילת הרקטות על מחזה קשה: "יש הרס רב בזירה, אני נמצא במוסך הרכבת, מבנה שספג פגיעה ישירה". אופיר, תושב חיפה, סיפר: "אני רואה פגיעה במחסני רכבת בעיר התחתית, במסילת הרכבת. היו ארבע פגיעות והעשן מתפזר. החיזבאללה כיוון כנראה לבתי הזיקוק". קרן מחיפה סיפרה: "שמענו נפילה מכיוון המפרץ ואחר-כך בנמל".

אלעד שבבו מחיפה סיפר ל-ynet: "הפגיעה היא במחסני הרכבת בחוף שמן. הפגיעה השניה הייתה במפרץ, מול בתי הזיקוק. לא היו צפירות לפני המטח הראשון. היה מטח של כחמש נפילות ואז היו צפירות. מייד אחר כך נפלו עוד מספר רקטות. כעת יש כוחות הצלה גדולים במקום.

 

נפילה בגודל טבעי. חיפה תחת מתקפה (צילום: אורן יהודה)

 

יהודה אורן מקריית ים, סיפר כי ישב בחוף הים בזמן הנפילה: "הרקטה הראשונה פגעה כחצי קילומטר ממני. היא נפלה לתוך המים, בין הנמל לאוניות. מייד אחר כך התחיל פתאום מטח שלם. היו רעשים חזקים. כחמישה פיצוצים. היו עוד כמה אנשים על החוף. הם הסתכלו על הראשון שנפל בשאננות. כשנפלו האחרים כולם רצו למכוניות בבהלה".

עדי ראייה דיווחו כי חילוץ הפצועים לבתי החולים התעכב מאחר שבשל נפילת הקטיושות יצאו נהגים מרכביהם, השאירו אותם על הכביש בציר המוביל לבית החולים רמב"ם ונמלטו למקום מבטחים.

הצפירה באזור חיפה נשמעה סמוך ל-9:00 עקב נפילת מעל 10 רקטות מסוג רעד 2 ורעד 3 ותושבי העיר נקראו לרדת למקלטים. כוחות הביטחון דיווחו על לפחות שבע נפילות של קטיושה באזור חיפה; חלק מן הקטיושות, מסר גורם משטרתי בכיר, נחתו גם באזור בית הספר הטכני של חיל האוויר במפרץ חיפה. המטחים נחתו גם בנהריה, קרית ביאליק (צ'ק פוסט), עכו ואזור ראש הנקרה; לא היו נפגעים באזורים אלו. אחרי כחצי שעה נשמעה שוב הצפירה בחיפה ודווח על נפילות באזור המפרץ. שעה קלה לאחר המטחים הראשונים נשמעו שוב ארבעה הדי פיצוצים בעיר חיפה. במערכת הביטחון מעריכים כי מדובר ברקטות שנפלו לים.

באוניברסיטת חיפה הופסקו הבחינות והפעילויות האקדמיות ברחבי הקמפוס. כל הסטודנטים והמרצים הורדו למקלטים. דוברות האוניברסיטה מסרה כי חלה הוראה חד משמעית לרדת למקלטים וקשר עם סטודנטים רבים נותק בשל המצב.

 

הפגיעה בחיפה (צילום: אלעדיסימו)

 

בעקבות הירי הבוקר הורה פיקוד העורף לתושבי חיפה, הקריות, עכו, טירת הכרמל, נשר, ובכל מקום שבו נשמעה צפירה – להיכנס לחדרי ביטחון ולחדרים פנימיים. פיקוד העורף קרא גם לתושבים מדרום לחיפה לגלות ערנות למקרה שתושמע צפירה באזוריהם. במקביל, הופסקה פעילותם של כל קווי רכבת ישראל מצפון לבנימינה.

משטרת חיפה קיבלה כבר אמש מגורמים ביטחוניים את דבר אפשרות לפגיעת קטיושות בעיר וזאת גם הסיבה שבשעת לילה מאוחרת הפך פיקוד העורף את החלטתה של עיריית חיפה לפתוח את הקייטנות.

ראש עיריית חיפה יונה יהב אמר ל-ynet: "זהו יום קשה מאוד. זאת פתיחה מאוד עצובה של השבוע החדש. אנחנו נמצאים במוסך הרכבת שקיבל פגיעה ישירה. היו פגיעות קשות בנפש, העיר כולה התבקשה להיכנס למרחבים מוגנים. סיירתי במרחבי העיר, היא ריקה מאדם וטוב שכך. מבעוד מועד ביטלנו את הקייטנות וביקשתי את הילדים להישאר במרחבים מוגנים. העובדה שכל גורמי העירייה התאמנו משרה ביטחון שאנו מבקשים להקרין על התושבים. אנחנו מבקשים להימנע מפאניקה. הורינו לפנות את חוף הים שהיה דליל על מנת למנוע התגודדות ואנו ממשיכים לבקש מהקהל לשמור על קור רוח".

 

הנפילות במפרץ (צילום: אלעדיסימו)

 

יותר מ-700 רקטות וקטיושות נורו מאז תחילת הלחימה בגבול הצפון, ובצה"ל לא פסלו אפשרות שהרקטות יגיעו גם דרומית לחיפה. "האזורים שמדרום לחיפה יקבלו התרעה מוקדמת בדמות צפירה", הסביר אמש (שבת) אלוף פיקוד העורף, יצחק גרשון את ההיערכות למקרה שבו גם אזור המרכז יספוג רקטות. "כשזו תישמע, תהיה להם לפחות דקה להיכנס לקומות תחתונות, לחדרי ביטחון. הדבר יצמצם באופן משמעותי את היכולת לפגוע בגוף ובנפש".

הנחיות פיקוד העורף: "להישאר במקלטים"

פיקוד העורף הנחה את תושבי קו העימות הצפוני להישאר גם הלילה במקלטים. כמו כן קרא שלא לצאת הבוקר למקומות העבודה, לא לקיים התקהלויות ובכללן קייטנות ופעילויות מרוכזות לילדים. עוד נמסר כי יציאה לרכישת מוצרים חיוניים תתבצע לפי הנחיות אשר ינתנו בשעות הבוקר.

תושבי הישובים מצפון לכביש עכו-עמיעד והערים כרמיאל וטבריה, נדרשים לשהות בחדרי ביטחון או בחדר פנימי בבית. גם באזור הזה אין לקיים התקהלויות. ניתן לצאת לעבודה בתנאי שמקום העבודה נמצא בתוך מבנה סגור. במהלך היממה האחרונה נורו יותר מ-100 קטיושות לעבר יישובי הצפון. התושבים שהו במהלך השבת כולה במקלטים. אתמול אחר הצהריים היתה זו טבריה שהצטרפה ליישובים מוכי הירי, אך לא רק שם פגעו הרקטות.